Schaamlipcorrectie

U fietst graag, maar na enige tijd wordt het zitten op het zadel een pijnlijke aangelegenheid. Uw schaamlippen raken geïrriteerd. Ook bij het sporten en het dragen van strakke spijkerbroeken steekt het euvel regelmatig de kop op. Maar niet alleen lichamelijk ongemak is een reden om na te denken over een schaamlipverkleining. Zeer grote schaamlippen kunnen het plezier bij het vrijen bederven omdat u zich schaamt.Verder  is het natuurlijk mogelijk, dat  u  de schaamlippen gewoon niet mooi  vindt.

Een schaamlipcorrectie of schaamlipverkleining is een chirurgische ingreep waarbij overtollig weefsel en slijmvlies van de kleine (binnenste) schaamlippen wordt verwijderd. Als de ingreep  mits op juiste wijze wordt uitgevoerd een snelle en betrouwbare methode met een duurzaam resultaat. U bent direct van uw klachten af.Het moge duidelijk zijn dat een goede fysieke en geestelijke gezondheid hierbij vereist zijn.

Hoe gaat het?
De ingreep wordt doorgaans verricht onder plaatselijke verdoving. Met enkele prikjes verdooft de plastisch chirurg het hele gebied rond de kleine schaamlippen. De prikjes zijn niet echt pijnlijk en de verdoving treedt vrijwel onmiddellijk in werking. Vervolgens wordt het teveel aan weefsel verwijdert en de wond gehecht met oplosbare hechtingen.
Wordt alleen een correctiecorrectie van de kleine schaamlippen verricht dan kan de ingreep in dagbehandeling plaatsvinden. Ongeveer 1 uur na de ingreep kunt u weer onder begeleiding naar huis

Na de behandeling krijgt u exacte instructies over wat u wel en niet mag doen. U kunt gewoon douchen. Sport is echter 6 weken verboden. Gewoonlijk komt u na 1 week en na 6 weken terug voor controle. Indien er problemen zijn na de schaamlipcorrectie, kunt u contact opnemen met uw plastisch chirurg en komt u eerder of vaker.

Verwacht niet meteen een eindresultaat. In het begin staat een en ander soms strak en gespannen. En een enkele keer is de schaamlip en/of het eromheen gelegen gebied blauw, beurs en gezwollen. Dit trekt langzaam weg. Van de littekens na de schaamlipcorrectie zult u zelden last hebben. Over het algemeen is een schaamlipcorrectie geen pijnlijke operatie. Als u toch pijn heeft is deze prima te bestrijden met pijnstillers die bij de drogist verkrijgbaar zijn. In geen geval mag het ongemak u aan uw bed gekluisterd houden. In de verband de bloedsomloop in vooral de benen, dient u zo spoedig mogelijk weer gaan lopen.

Risico's schaamlipcorrectie

Hoewel een schaamlipverkleining in het algemeen een zeer veilige ingreep is, kunnen complicaties optreden. Denk hierbij aan algemene operatierisico's, zoals nabloedingen en infecties. Bovendien is bij dubbelzijdig uitgevoerde ingrepen, zoals een schaamlipverkleining, absolute symmetrie niet te garanderen alleen. Immers ook de uitgangssituatie is vaak niet symmetrisch.

De  kosten van een correctie  van de  binnenste  schaamlippen worden  vrijwel  nooit  vergoed door  uw  zoektekostenverzekering.